Een opruimcoach helpt u plezieriger en comfortabeler wonen

Jouw opruimcoach Rineke Zandvoort

Opruimen. Voor de een dagelijkse kost. Voor de ander iets om huizenhoog tegenop te zien. Gelukkig is er hulp. Rineke Zandvoort is Jouw opruimcoach. Zij helpt mensen om hun spullen, huishouden en de administratie efficiënt te organiseren. 

Weer ruimte in huis door de hulp van een opruimcoach

Rineke Zandvoort: “Als opruimcoach ben ik breed inzetbaar en help ik mensen die opgeruimder en plezierig willen wonen. Stapels, volle kasten, ruimtegebrek, vaak iets kwijt, onuitgepakte dozen, te veel acties, of een onoverzichtelijke mailbox. Het zijn zo wat voorbeelden van situaties waar klanten mee kampen. Ze hebben er last van en willen het graag anders. Maar hoe pak je het aan en waar begin je?

Veel mensen stellen het opruimen van ongebruikte of overtollige spullen en papieren in huis uit. Bijvoorbeeld omdat ze omdat ze het moeilijk vinden om keuzes te maken of omdat ze het liever samen doen dan alleen. Dan biedt een opruimcoach, ook professional organizer genoemd, uitkomst. Samen met de klant ga ik in zijn huis aan de slag om de dingen en leefruimtes op te pakken die hij of zij wil veranderen. Door samen op te ruimen en dingen anders te organiseren komen ze weer op orde.

Overigens is opruimen het middel en geen doel op zich. Het gaat er om dat je je bewust wordt van wat je wilt doen in huis en welke spullen je daarbij gebruikt. Een opgeruimde kast, een overzichtelijke simpele administratie, een gezellige woonkamer en een fijne hobbyruimte zorgen voor ruimte en rust. Zowel in je huis als in je hoofd. Je bespaart daarmee tijd, geld en energie die je in andere dingen kunt steken”.

Op welke manier kunt u ouderen helpen?

Rineke Zandvoort: “Als je ouder wordt en je wilt in je huidige huis blijven wonen, betekent dit vaak dat ruimtes in huis een andere functie krijgen. Wensen en omstandigheden veranderen nu eenmaal met de jaren. Bepaalde activiteiten doe je niet meer en je wilt niet meer zo vaak de trap op en af.
Als opruimcoach kan ik helpen om met een frisse blik naar je huis kijken en om leefruimtes en bergruimtes beter in te delen, gericht op de huidige of toekomstige situatie.
Stel dat je bepaalde activiteiten of hobby’s eigenlijk niet meer doet zoals klussen of naaien. Dan kun je je afvragen of je de bijbehorende spullen nog wel wilt houden. Want is het niet fijner om die kastruimte te benutten voor spullen die je wél vaak gebruikt?

Sowieso kan het verstandig zijn om de indeling van kasten nog eens onder de loep te nemen. Kun je gemakkelijk bij je spullen? Moet je op een krukje staan, met alle risico’s van dien, of steeds bukken? Het is één van mijn specialiteiten om kasten handig in te richten zodat kastruimte optimaal benut wordt. Wat je dagelijks gebruikt wil je binnen handbereik hebben en zonder moeite kunnen vinden of pakken. 

Verder denk ik aan mensen die hulpmiddelen in huis nodig hebben zoals een stok of rollator. Dan is het heel belangrijk dat je daarmee makkelijk in huis kunt bewegen en dat je nog steeds bij je spullen kunt. Heb je stallingsruimte of moet de hal of berging nog opgeruimd worden? Ik kan daarbij een handje helpen.

Als je ouder wordt en er komen hulpverleners of mantelzorgers over de vloer, creëer dan vaste plaatsen voor de spullen die zij gebruiken. Zo kan iedereen medicatie of poetsmiddelen gemakkelijk vinden en hoef je niet steeds hetzelfde verhaal af te draaien.
Ook privéspullen zoals sleutels, post, pasjes et cetera raad ik aan om op vaste plaatsen te leggen. Dat voorkomt onnodig zoeken en ergernissen.

Kortom als opruimcoach kan ik bij al dit soort zaken meedenken en adviseren maar ze ook met  eenvoudige, werkbare oplossingen realiseren”.

Als wij bellen, komt u dan opruimen?

Rineke Zandvoort: “Nou dat ligt net wat anders. Ik ruim niet op voor mensen want ik kan niet beslissen over andermans spullen. Jij bepaalt zelf wat je bewaart of weg doet. Wat ik wel doe is dat ik  je stimuleer en help in het maken van keuzes. Weet je, het is veel effectiever als je zelf keuzes maakt en als je zelf de nieuwe opruimtips en -manier meteen toepast. Want dan leer je veel beter hoe je het later zélf op orde kunt houden. Ook als ik er niet ben. 

Maar eigenlijk begint het altijd met een kennismakingsgesprek bij de klant thuis. Daarin inventariseren we wat de wensen en knelpunten zijn, en geef ik aan wat ik daarin kan betekenen. Dit gesprek is altijd gratis en vrijblijvend.
Is er wederzijds een klik, dan kunnen we een werkafspraak maken. Meestal duurt die drie uur. In die tijd gaan we concreet aan het werk. Vaak zijn een paar werkafspraken voldoende om de klus te klaren. Enkele weken na de laatste werkafspraak neem ik nog een keer contact op om de laatste vragen te beantwoorden of nog wat tips mee te geven.”

Hebt u nog een paar goede opruimtips voor ons?

Rineke Zandvoort: “Ja zeker:

  • Een kast bestaat uit meerdere planken. Je hoeft niet in één keer de hele kast op te ruimen. Je kunt ook elke dag een plank doen. Ofwel knip je opruimklus op in stukjes. Zorg dat het leuk blijft.
  • Spullen vragen om onderhoud en schoonmaak. Dat kost tijd, geld en energie. Wil je dat nog? Heb je daar nog zin in? Ja, als je die spullen regelmatig gebruikt of als ze je leven makkelijker maken. Maar wat als dat niet zo is? Overweeg of je ze dan wel wilt houden.
  • Bewaar gelijksoortige spullen bij elkaar. Leg bijvoorbeeld alle opladers van telefoons en tablets in 1 doos en geef die doos een vaste plaats in huis.
  • Opruimen is geen eenmalige actie. Zorg dat opruimen routine wordt dan gaat het ongemerkt en blijf je bij.  Ruim daarom liever elke dag een kwartiertje op in plaats van af en toe een paar uur achter elkaar.

Op mijn site staan nog veel meer tips."

Wilt u ook opgeruimder wonen, hebt u een vraag over opruimen of twijfelt u of een opruimcoach iets voor u kan zijn? Bel of mail me gerust, ik denk graag met u mee."

Meer informatie

Jouw opruimcoach

Rineke Zandvoort

M: (06) 514 30 810
E: contact@jouwopruimcoach.nl
W: jouwopruimcoach.nl

Jouw opruimcoach is gevestigd in Leidschendam-Voorburg.

Aangesloten bij de Nederlandse Beroepsvereniging voor Professional Organizers (NBPO).
 

Blijf op de hoogte met Thuiscomfort

Schrijf u in voor onze maandelijkse nieuwsbrief!