Contact met de huisarts verloopt vooral telefonisch en persoonlijk

Bloeddrukmeter

In een tijdperk van internet, e-mail en smartphones grijpen mensen nog steeds vooral naar traditionele communicatiemiddelen om contact te leggen met hun huisarts. Dit blijkt uit een groot onderzoek onder Amerikaanse volwassenen. 

2015 State of the Connected Patient-onderzoek

Maar liefst 1.700 volwassenen deden mee aan het onderzoek van leverancier van bedrijfssoftware Salesforce. Van de ondervraagden blijkt 92% tevreden met hun huidige huisarts, wel wisselde 43% in de afgelopen 10 jaar minimaal 1 keer van huisarts.

De huisarts wordt gemiddeld 3 keer per jaar bezocht en bij de behandeling van patiënten in het bezit van een zorgverzekering zijn gemiddeld 2,5 artsen betrokken. 

Onderzoek van SalesForce

Tevreden met de dienstverlening van artsen

Over de dienstverlening van artsen is men over het algemeen zeer tevreden. Met name het maken van afspraken (92%) en de afhandeling van doktersrekeningen (92%), het vertrouwen dat artsen genieten (90%) en de geboden klantenservice (89%) worden als zeer positief beoordeeld. Op het terrein van preventieve gezondheidseducatie worden artsen minder goed beoordeeld door hun patiënten: 70% is tevreden over de geboden informatie, 30% minder.

Traditionele communicatie geniet de voorkeur

Uit het onderzoek blijkt verder dat afspraken met de huisarts met name telefonisch (76%) en persoonlijk (25%) worden gemaakt. 7% maakt afspraken online, 6% stuurt een e-mail en 1% sms’t.

Ditzelfde patroon zien de onderzoekers ook waar het de uitslag van laboratoriumtests betreft. Deze worden het meest persoonlijk besproken (44%), gevolgd door telefonisch (35%), via internet (17%), per post (15%), e-mail (12%) en wederom via sms (1%).

Bij het versturen van herinneringsrecepten en afspraakbevestigingen door artsen zelf zien we overigens wel meer de invloed van onze digitale wereld. Wordt 48% van de herhalingsberichten nog steeds telefonisch doorgegeven, 22% van de boodschappen verloopt al via e-mail. 

Nieuwe generatie, nieuwe communicatie

Overigens gaat de Generatie Y (18-34 jaar oud) op een heel andere manier om met artsen en hun gezondheid. Zo kiest 76% een arts op basis van online reviews en vindt 74% het belangrijk om online afspraken te maken of facturen via internetbankieren te betalen.

71% van deze groep wil dat hun huisarts met een app preventieve gezondheidsinformatie met ze deelt. 63% ziet graag dat huisartsen via online devices mee kunnen kijken met hun gezondheid, om zo tijdig in te grijpen en 60% wil met een videospreekuur tijd besparen. 57% staat open voor innovaties als pillen waarmee inwendige organen gescand worden.

Aanmelden nieuwsbrief

Thema's

Aanmelden nieuwsbrief

Ontvang elke maand nieuws over duurzaam wonen, smart homes en langer zelfstandig thuis wonen