De Nederlandse consument heeft behoefte aan ruimer, maar ook veiliger douchen. De toenemende vraag naar ruimere douches wordt dit jaar door bijna de helft van de ondervraagden genoemd, in een onderzoek onder badkamerprofessionals. Vorig jaar was dat nog 20 procent.
Verrassende douchetrends volgens de badkamerindustrie
Wat zijn volgens ondernemers uit de badkamer- en doe-het-zelfmarkten de belangrijkste trends op gebied van douches?
Trend | 2015 | 2016 |
Bad eruit, douche erin | 55% | 55% |
Inloopdouche | 45% | 55% |
Ruimere cabines | 20% | 45% |
Veilige seniorendouche | 0% | 25% |
Regendouche | 65% | 20% |
Douchegoten | 35% | 20% |
Waterontharder | 10% | 20% |
Drempelvrij | 0% | 10% |
Duurzaamheid | 0% | 10% |
Profielloos | 25% | 0% |
De vraag wordt op een aantal punten heel anders beantwoord dan een jaar geleden. De trends ‘bad eruit, douche erin’ en ‘inloopdouche’ worden door professionals nog steeds als belangrijkste trends aangestipt. Die trends stonden vorig jaar ook al bovenin de lijst van de respondenten. Nieuwkomers in de lijst zijn ‘drempelvrij’, ‘duurzaamheid’ en ‘veilige seniorendouche’.
Seniorendouche
Opvallend is dat de veilige seniorendouche vanaf 0 procent in 2015 nu op plaats 4 staat met maar liefst 25 procent. De regendouches, vorig jaar nog trend nummer 1, en douchegoten worden nog maar door een op de vijf ondervraagden genoemd. Wellicht worden deze door veel professionals ondertussen als standaard beschouwd en niet meer als trend. Aandacht voor waterontharders neemt daarentegen wel toe. En duurzaamheid staat dit jaar voor het eerst in de top 10, terwijl profielloos niet meer wordt genoemd.
Bron: Technische Unie